Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download

Logos

Αρ.Πρωτ. : …834….

Βόλος, 11 Ιουλίου 2017

Το Σωματείο Ατόμων με Αναπηρία Όρασης Ν. Μαγνησίας «ΜΑΓΝΗΤΕΣ ΤΥΦΛΟΙ»  συνεργάστηκε με την ΚΕΚΠΑ-ΔΙΕΚ (Πρωτόκολλο Συνεργασίας 1/3/2016) από το Σεπτέμβριο 2015 ως το Σεπτέμβριο 2017 και υλοποίησε σε συνεργασία με τις ΜΚΟ Ofensiva Tinerilor (Ρουμανία), NART (Βουλγαρία), KRIK (FYROM) και Pancyprian of the Blind (Κύπρος) Ευρωπαϊκό Στρατηγικό πρόγραμμα υπό τον τίτλο «Erasmus+ 4 VIP».

Το πρόγραμμα που μέσα από τις συνεργασίες του ανοίγει νέους ορίζοντες για την τοπική κοινωνία, έχει ως στόχο να εντοπίσει καινούργιους τρόπους με τους οποίους οι νέοι με αναπηρίες (και ειδικότερα με αναπηρία όρασης) μπορούν να συμμετέχουν σε προγράμματα τυπικής και μη τυπικής μάθησης/εκπαίδευσης, καθώς και σε διάφορες κοινωνικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες (π.χ. δραστηριότητες ένταξης σε κοινωνικές, φιλικές και άλλες ομάδες, μεθόδους αποτελεσματικής επικοινωνίας, ανάπτυξης ικανοτήτων κλπ). Για το σκοπό αυτό, διερευνήθηκε το πραγματικό πλαίσιο της ένταξης των νέων με αναπηρία όρασης σε όλες τις χώρες που συμμετείχαν.

Η έρευνα ανέδειξε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι νέοι με αναπηρία όρασης στις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες και τους φορείς, καθώς δεν υπάρχουν πληροφορίες σε γραφή Braille, δεν υπάρχουν online προσβάσιμες υπηρεσίες, οι διαδικασίες είναι περίπλοκες και χρονοβόρες, το προσωπικό δεν είναι κατάλληλα εκπαιδευμένο και οι περισσότερες προσαρμογές αφορούν τα άτομα με κινητικές δυσκολίες.

Το σημαντικότερο όμως στοιχείο του προγράμματος είναι ότι οι νέοι με αναπηρία όρασης αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και προτείνουν στο πλαίσιο αυτό καλύτερη προώθηση των ευκαιριών μάθησης / εκπαίδευσης, θετικής στάσης του προσωπικού απέναντί τους, παροχή υποστηρικτικών τεχνολογιών, οικονομικές αποζημιώσεις για διάφορα ζητήματα, δραστηριότητες ελευθέρου χρόνου και ανταλλαγές μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Παράλληλα όμως και οι ίδιοι οι φορείς που συμμετείχαν στην ερεύνα, προτείνουν για την καλύτερη ενσωμάτωση των νέων με αναπηρία όρασης εκπαίδευση και πρόσβαση στον τομέα της αναπηρίας (ιδίως για την κατανόηση των ιδιαιτεροτήτων των ατόμων με αναπηρία όρασης), προμήθεια ειδικού υλικοτεχνικού εξοπλισμού, υποστήριξη στην προσέγγιση των νέων με αναπηρία όρασης και εκπαίδευση, ευρύτερα, του κοινωνικού συνόλου.

Για την καλύτερη ενσωμάτωση των νέων με αναπηρία όρασης σε προγράμματα τυπικής και μη τυπικής μάθησης και σε δραστηριότητες διεθνούς κινητικότητας, οι εταίροι δημιούργησαν στα πλαίσια του προγράμματος κατάλληλο υλικό για χρήση από οργανώσεις νέων και από λειτουργούς νεολαίας. Αυτή η συλλογή περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά των νέων με αναπηρία όρασης, χρήση και εμπέδωση κατάλληλης ορολογίας, τεχνικές επικοινωνίας, βασικές τεχνικές συνοδείας, υποστηρικτικές τεχνολογίες για την προετοιμασία και την διευκόλυνση της ένταξης των νέων σε προγράμματα και δραστηριότητες μη τυπικής μάθησης, εργαλεία και παιχνίδια στα οποία μπορούν να λάβουν μέρος και οι νέοι με αναπηρία όρασης, τεχνικές προσαρμογής ήδη υπαρχόντων προγραμμάτων / δραστηριοτήτων ώστε να επιτευχθεί η ισότιμη συμμετοχή τους, μεθόδους ένταξης σε δραστηριότητες διεθνούς κινητικότητας.

Συμπερασματικά, η κοινωνική ενσωμάτωση είναι πολύ σημαντική και όλοι ανεξαιρέτως πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα στην καθημερινή ζωή. Για το λόγο αυτό οι λειτουργοί προγραμμάτων παροχής υπηρεσιών σε νέους θα πρέπει να προσαρμόσουν τα προγράμματά τους έτσι ώστε να υιοθετήσουν μια ίση προσέγγιση και να προσφέρουν ίσες ευκαιρίες σε όλους τους νέους ανεξαιρέτως των διαφορών που τους χαρακτηρίζουν.

Η εκπαίδευση των εμπλεκομένων μερών καθώς και οι δράσεις ευαισθητοποίησης του κοινού και δημοσιοποίησης των αποτελεσμάτων, αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του προγράμματος.

 Κύρια ευρήματα

Η ανάλυση των απαντήσεων μας επέτρεψε να εξετάσουμε προσεκτικά τι πρέπει να γίνει για να αυξηθεί η συμμετοχή των νέων με αναπηρία όρασης σε διάφορα σχέδια και δραστηριότητες μη τυπικής εκπαίδευσης.

Τα βασικά συμπεράσματα είναι ότι οι περισσότεροι φορείς που λειτουργούν προγράμματα για νέους:

δεν διαθέτουν προσπελάσιμες υποδομές και βοηθητικές τεχνολογίες που μπορούν να υποστηρίξουν την ένταξη των νέων με αναπηρία όρασης

ενδιαφέρονται να συμπεριλάβουν τους νέους με αναπηρία όρασης σε ευκαιρίες άτυπης μάθησης, εθελοντισμού και ψυχαγωγίας, λαμβάνοντας επίσης υπόψη ότι θα χρειαστούν χρηματοδότηση και κατάρτιση του προσωπικού για να το πράξουν

χρειάζονται εκπαιδευτικό υλικό που περιλαμβάνει: μεθόδους, δραστηριότητες και οδηγίες για την καλύτερη πρόσβαση στα έργα τους, επαφές με εμπειρογνώμονες και οργανισμούς που εργάζονται με άτομα με αναπηρία, οπτικό υλικό όπως βίντεο και παραδείγματα σχετικά με τον τρόπο εμπλοκής ατόμων με αναπηρία όρασης στις συνήθεις δραστηριότητές τους

Τα περισσότερα άτομα με αναπηρία θεωρούν ότι πολλά πρέπει να αλλάξουν και να προσαρμοστούν σε σχέση με την προσβασιμότητα και τις υπηρεσίες που λαμβάνουν από φορείς και οργανώσεις που λειτουργούν προγράμματα για άτομα με αναπηρία όρασης

 Γνώση του γενικού πληθυσμού για θέματα αναπηρίας

Οι άνθρωποι έχουν συνήθως θετική στάση προς την αναπηρία. Σχεδόν το ήμισυ των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι δεν δυσκολεύονται στην αλληλεπίδραση με άτομα με αναπηρία. Περισσότερο από το 90% συμφώνησε σε θετικές δράσεις υπέρ των ατόμων με αναπηρία.

Από την άλλη πλευρά, το 63,49% των ερωτηθέντων στη Ρουμανία, το 44,90% στην Ελλάδα, το 36,51% στην πΓΔΜ, το 27% στη Βουλγαρία και το 22,23% στην Κύπρο, δεν μπόρεσαν να προσφέρουν τη βοήθειά τους σε άτομα με αναπηρία λόγω:

έλλειψης χρόνου (Ρουμανία: 54%, Βουλγαρία: 43%, Κύπρος: 56%)

δυσκολίας στην εργασία με άτομα με αναπηρία (Ρουμανία: 21%, Κύπρος: 19%)

έλλειψης δεξιοτήτων για παροχή υποστήριξης (Ρουμανία: 17%, Ελλάδα: 11%, Βουλγαρία: 28%, Κύπρος: 26%)

έλλειψης ευαισθητοποίησης σχετικά με τις ευκαιρίες εθελοντισμού (Ρουμανία: 14%, Ελλάδα: 10%, Κύπρος: 19%)

Λαμβάνοντας υπόψη τα διάφορα είδη αναπηρίας και στις 5 συμμετέχουσες χώρες ο γενικός πληθυσμός αναγνωρίζει τη διαφορά των αναγκών που σχετίζονται με την προσβασιμότητα, κάτι που μπορεί να αποτελέσει κλειδί για την ενσωμάτωση όλων των αναπηριών.

Η ευρέως διαδεδομένη άποψη ότι «τα άτομα με αναπηρία είναι άνθρωποι με τη δική τους προσωπικότητα και δυνατότητες» (90,57% Ελλάδα, 80% Ρουμανία, 76,19% πΓΔΜ, 84% Βουλγαρία, 93,30% Κύπρος) συμβάλλει στην αποτελεσματική ενσωμάτωση. Ωστόσο, τα άτομα με αναπηρία χρειάζονται περισσότερη προσπάθεια για να ολοκληρώσουν καθημερινές εργασίες σε σύγκριση με άτομα χωρίς αναπηρία. Έτσι, ο όρος "άτομα με αναπηρία" θα πρέπει να χρησιμοποιείται όχι μόνο για να παρουσιαστούν οι ελλείψεις τους λόγω των αναγκών τους όπως έχει γίνει μέχρι τώρα, αλλά και για την επιβράβευση των πρόσθετων προσπαθειών τους.

Το κλειδί της διαδικασίας ενσωμάτωσης είναι να κατανοήσουν τα άτομα χωρίς αναπηρία ότι και όσοι έχουν κάποια αναπηρία μπορούν να παίξουν ρόλο και να μετέχουν ενεργά σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν κριτήρια αποκλεισμού.

Η παροχή πληροφοριών σχετικά με τα διαθέσιμα προγράμματα και υπηρεσίες σε μορφή που είναι προσβάσιμη στα άτομα με αναπηρία και τις οικογένειές τους αποτελεί βασικό βήμα για την ενθάρρυνση της συναλλαγής τους σε υπηρεσίες και φορείς.

 Γνώμη των ατόμων με αναπηρία όρασης σχετικά με την προσβασιμότητα των δημόσιων υπηρεσιών

Ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στις δημόσιες υπηρεσίες

Ένα πολύ υψηλό ποσοστό των νέων με αναπηρία όρασης (30% Ρουμανία, 33,33% Ελλάδα, 50% πΓΔΜ, 50% Βουλγαρία και 70% Κύπρος) εξακολουθεί να θεωρεί ότι δεν έχουν ίση πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες, σε σύγκριση με τα άτομα χωρίς αναπηρία. Αποδίδουν αυτό το φαινόμενο στους περιορισμούς που επιβάλλει η ίδια η αναπηρία, αλλά και στις αντιλήψεις των δημοσίων υπαλλήλων.

Επιπλέον, 60% στη Ρουμανία, 33,33% στην Ελλάδα, 60% στη Βουλγαρία και 50% όσων απάντησαν στην έρευνα, θεωρούν ότι οι δημόσιες υπηρεσίες γενικά δεν λαμβάνουν υπόψη την αναπηρία τους κατά το σχεδιασμό και την παροχή των υπηρεσιών τους, επιδεικνύοντας ανάγκη βελτίωσης.

Χρήσιμες / κατάλληλες προσαρμογές στις δημόσιες υπηρεσίες

Χρήσιμες / κατάλληλες χαρακτηρίστηκε το 17% των προσαρμογών στη Ρουμανία, 68,18% στην Ελλάδα, 61,82% στη πΓΔΜ, 75% στη Βουλγαρία και 26,3% στην Κύπρο. Τα άτομα με αναπηρία όρασης δήλωσαν ότι κατά τη γνώμη τους, οι δημόσιοι υπάλληλοι που τους εξυπηρέτησαν δεν προέβησαν σε καμία προσαρμογή λαμβάνοντας υπόψη την αναπηρία τους.

Οι εμπειρίες των ατόμων με αναπηρία στις συναλλαγές τους με το προσωπικό στις δημόσιες υπηρεσίες

Το 37% των ατόμων με αναπηρία στη Ρουμανία και το 42% στην Κύπρο χαρακτήρισαν τις δημόσιες υπηρεσίες ως κακές ή πολύ κακές.

Στην Ελλάδα, οι φορείς που ερωτήθηκαν δήλωσαν ότι δεν παρέχουν κατάλληλα διαμορφωμένο πληροφοριακό υλικό (87%), κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο (72,73%) ή ηλεκτρονικές συσκευές ανάγνωσης (90%). Παρόλα αυτά, το 66,67% των ατόμων με αναπηρία όρασης δήλωσαν ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι ανταποκρίνονται ευγενικά στις ανάγκες τους και είναι έτοιμοι να βοηθήσουν με πληροφορίες και βοήθεια για την συμπλήρωση των εγγράφων. Τα προβλήματά τους είναι η γραφειοκρατία και οι περίπλοκες διαδικασίες που καταναλώνουν χρόνο και χρήμα ενώ δεν υπάρχει αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ των κυβερνητικών υπηρεσιών, με αποτέλεσμα να απαιτείται η διαδικασία να διεξάγεται από συγγενείς, δικηγόρους ή άλλους που μπορούν να βοηθήσουν. Τέλος, το 33,65% από αυτούς χαρακτήρισε τις δημόσιες υπηρεσίες ως πολύ καλές και το 48,98% ως καλές.

Στην πΓΔΜ το 33,90% των ατόμων με αναπηρία όρασης εκτιμά ότι η εμπειρία τους από τις δημόσιες υπηρεσίες ήταν καλή. Μερικοί από αυτούς πιστεύουν ότι οι υπηρεσίες είναι καλές, αλλά μερικές φορές δεν είναι ισότιμες προς όλους και ότι τα άτομα με αναπηρία όρασης χρειάζονται κάποιον να τους βοηθήσει.

Η πολιτική για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας της υποστήριξης που παρέχεται σε άτομα με αναπηρία απουσιάζει σχεδόν ολότελα στη Ρουμανία και την πΓΔΜ (διαθέτουν 11% και 7% των φορέων αντίστοιχα). Στην Ελλάδα το 81,40% των φορέων ισχυρίζονται ότι διαθέτουν πολιτική για την αναπηρίαστη Βουλγαρία (35%) και την Κύπρο (41%).

Ως αποτέλεσμα αυτών των αξιολογήσεων, παρατηρείται ότι στην Ελλάδα οι δημόσιες υπηρεσίες χαρακτηρίστηκαν ως πιο ποιοτικές.

Βοήθεια στους νέους με αναπηρία όρασης από δημόσιους φορείς.

Οι περισσότεροι δημόσιοι φορείς δεν προσφέρουν τη βασική βοήθεια σε άτομα με αναπηρία όρασης.

v  Διαθέσιμο υλικό πληροφόρησης σε κατάλληλη μορφή (γραφή Μπράιγ, εκτύπωση με μεγάλους χαρακτήρες κλπ.): Ρουμανία: 14%, Ελλάδα: 14,30%, πΓΔΜ: 6,90%, Βουλγαρία: 35%, Κύπρος: 28,57%.

v  Κατάλληλος φωτισμός. Ρουμανία 85%, Ελλάδα: 0%, πΓΔΜ: 31,03%, Βουλγαρία 35%, Κύπρος: 52,38%

v  Κατάλληλα διαμορφωμένος χώρος (συμπεριλαμβανομένων πινακίδων σε γραφή Μπράιγ, ανάγλυφα δάπεδα, απομάκρυνση πιθανών εμποδίων κ.λπ.) Ρουμανία: 28%, Ελλάδα: 27,27%, πΓΔΜ: 6,90%, Βουλγαρία: 20%, Κύπρος: 25%

v  Ηλεκτρονικές συσκευές ανάγνωσης. Ρουμανία: 14%, Ελλάδα: 9,52%, πΓΔΜ 3,45%, Βουλγαρία: 20%, Κύπρος: 4,76%

v  Εξειδικευμένο προσωπικό έτοιμο να βοηθήσει. Ρουμανία: 20%, Ελλάδα: 52,38%, πΓΔΜ: 13,79%, Βουλγαρία: 60%, Κύπρος: 47,62%

Οι περισσότερες βελτιώσεις στην προσβασιμότητα στοχεύουν στα άτομα με κινητική αναπηρία (αναπηρικά αμαξίδια) και η βελτίωση της προσβασιμότητας συχνά συγχέεται με τη δημιουργία μόνο ράμπας που παρέχει πρόσβαση. (Ποσοστό φορέων που παρέχουν υποστήριξη / βοήθεια σε άτομα που αντιμετωπίζουν κινητικές αναπηρίες: Ρουμανία: 85%, Ελλάδα: 77%, Βουλγαρία: 80%, πΓΔΜ: 51,71%, Κύπρος: 45,45%).

Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν καταγγελίες από νέους με αναπηρία όρασης που αναφέρονται σε "χαμηλή προσβασιμότητα""έλλειψη ενδιαφέροντος""έλλειψη εμπειρίας" ή "κακή συμπεριφορά" από τους δημόσιους υπαλλήλους, (κάποιοι επίσης τους απευθύνονται φωνάζοντάς τους δυνατά, με άσχημο τρόπο), στη Ρουμανία και Βουλγαρία, κανένας από τους φορείς δεν έχει εξετάσει την ανάγκη λήψης μέτρων / πρωτοβουλιών για την καταπολέμηση των αρνητικών αντιλήψεων, στερεοτύπων και προκαταλήψεων του προσωπικού προς τα άτομα με αναπηρία.

Στην πΓΔΜ, 34,5% των φορέων σκοπεύει να λάβει μέτρα για να καταπολεμήσει τις αρνητικές αντιλήψεις του προσωπικού προς τα άτομα με αναπηρία. Το 51,72% των φορέων στην πΓΔΜ σχεδιάζουν να λάβουν μέτρα / πρωτοβουλίες για την καταπολέμηση των αρνητικών αντιλήψεων/ στερεοτύπων / προκαταλήψεων του προσωπικού έναντι των ατόμων με αναπηρία. Ήτοι:

να αναπτύξουν ένα ερωτηματολόγιο μέσω του οποίου αποσκοπούν στον εντοπισμό των ελλείψεων που πρέπει να αντιμετωπιστούν

να παρέχουν καλύτερες συνθήκες διαβίωσης για τα άτομα με αναπηρία

να παρακολουθήσουν ειδικά ενημερωτικά και εκπαιδευτικά σεμινάρια που πραγματοποιούνται από εμπειρογνώμονες σε αυτό το θέμα

να αξιολογήσουν την ποιότητα του προγράμματος σπουδών

Πάνω από 70% των ερωτηθέντων στη Ρουμανία, 89% στη Βουλγαρία και 91,30% στην Ελλάδα, δήλωσαν ότι τα άτομα με αναπηρία έχουν τη δυνατότητα να διαμαρτυρηθούν όταν υφίστανται διακρίσεις, στερεότυπα και προκαταλήψεις από το προσωπικό. Ωστόσο, συγκρίνοντας αυτές τις πληροφορίες με την αντίληψη των νέων με αναπηρία όρασης, παρατηρείται ότι πρακτικά η δυνατότητα αυτή δεν επαρκεί.

Γνώμη των ατόμων με αναπηρία όρασης όσον αφορά την προσβασιμότητα στις δραστηριότητες μη τυπικής εκπαίδευσης

Σε ποσοστό 86,27% των νέων με αναπηρία όρασης στην Ελλάδα, 64,41% στη Βουλγαρία, 38% στην Κύπρο, 85% στη Ρουμανία και 64,41% στην πΓΔΜ δεν γνωρίζουν την ύπαρξη ευρωπαϊκών / διεθνών ευκαιριών μάθησης που απευθύνονται στη νεολαίαΤα ποσοστά συμμετοχής σε προγράμματα κινητικότητας νέων ή σε άλλες δράσεις που απευθύνονται στους νέους είναι χαμηλά για τους νέους με αναπηρία όρασης στη Ρουμανία και τη Βουλγαρία.

38,46% στην Ελλάδα, 6% στη Ρουμανία, 5% στη Βουλγαρία, προσπάθησαν να προσφέρουν εθελοντικά σε ΜΚΟ σε τοπικό επίπεδο

28% στην Ελλάδα, 2% στη Βουλγαρία, 4% στη Ρουμανία κατάφεραν να γίνουν εθελοντές σε μια ΜΚΟ στην τοπική τους κοινότητα.

Μερικοί από τους λόγους για τους οποίους δεν προσπάθησαν να συμμετάσχουν σε τέτοιες δράσεις ήταν:

Δεν είχαν τα απαραίτητα οικονομικά μέσα

Δεν τους δόθηκαν οι απαραίτητοι οικονομικοί πόροι για συμμετοχή

Δεν υπήρχε προσβασιμότητα και σχετικές υποστηρικτικές τεχνολογίες

Οι γονείς τους εμπόδισαν να συμμετάσχουν, φοβούμενοι ότι αυτή η εμπειρία μπορεί να επιδεινώσει την κατάστασή τους, σωματικά και ψυχολογικά

Δεν τους ενδιέφερε το θέμα της δράσης

Δεν ήθελαν οι συνάδελφοι εθελοντές να τους λυπούνται καθώς δεν θα μπορούσαν να κάνουν τα ίδια πράγματα με αυτούς

Δεν θέλουν να κάνουν τους άλλους να νιώθουν άβολα έχοντας να αντιμετωπίσουν την αναπηρία τους

Φοβούνται ότι δεν θα είναι σε θέση να εκπληρώσουν τα καθήκοντά τους

Φοβούνται ότι θα είναι βάρος για τους άλλους και δεν πίστευαν ότι θα μπορούσαν να γίνουν αποδεκτοί από τους άλλους

Τα παραπάνω επιβεβαιώθηκε επίσης από τα ευρήματα σχετικά με την προσβασιμότητα των ΜΚΟ, όπου σχεδόν το 90% δηλώνουν ότι δεν παρέχουν πρόσβαση σε άτομα με αναπηρία όρασης.

Τα άτομα με αναπηρία όρασης που συμμετείχαν σε διάφορες δραστηριότητες που οργανώθηκαν από ΜΚΟ βρήκαν τις εμπειρίες τους ενδιαφέρουσες και χρήσιμες. Τους δόθηκε η ευκαιρία να αναπτυχθούν περαιτέρω προσωπικά και κοινωνικά, με το να συμμετέχουν σε νέες και ποικίλες δραστηριότητες, να συναντήσουν πολλούς ανθρώπους που δεν ανήκουν στην οικογένειά τους ή στον άμεσο κοινωνικό τους περίγυρο, να αποκτήσουν ευθύνες και να αναλάβουν ηγετικούς ρόλους.

Γενικά, οι ΜΚΟ και οι δημόσιοι φορείς δηλώνουν ότι δεν είναι καλά προετοιμασμένοι όσον αφορά την παροχή εδικών προσαρμογών και θα πρέπει να εργαστούν προς την κατεύθυνση της άρσης των φυσικών εμποδίων και την παροχή πινακίδων σε γραφή Braille, ανάγλυφων δαπέδων κλπ.

Σε όλες τις συμμετέχουσες χώρες, τόσο εκπρόσωποι των ΜΚΟ όσο και του δημόσιου τομέα δήλωσαν ότι χρειάζονται περαιτέρω κατάρτιση στον τομέα της αναπηρίας, ιδίως για την καλύτερη επίγνωση των αναγκών των νέων με αναπηρία όρασης (π.χ. πώς να προσφέρουν βοήθεια, τεχνικές συνοδείας, βοήθεια σε πρακτικό επίπεδο, χρήση ειδικού εξοπλισμού για εργασία κλπ.

Η γενική χαρτογράφηση της υπάρχουσας κατάστασης, όπως αποκαλύφθηκε από την ανάλυση των αποτελεσμάτων της μελέτης, δείχνει ότι υπάρχουν πολλά μέτρα που πρέπει να ληφθούν για να επιτευχθεί η πλήρης ένταξη των νέων με αναπηρία όρασης σε υπηρεσίες και προγράμματα.

Για τους Μάγνητες Τυφλούς

Ο Πρόεδρος, Ιωάννης Καραγιώργος

Η Γενική Γραμματέας, Πέρσα Πετρά